Help! Ik mag maar 1x kijken zegt de makelaar!
Krijgt u de gelegenheid om de woning een 2e keer te bezichtigen? Of niet?
Ik kom het helaas veel tegen. Kijkers die bij het vinden van hun droomwoning maar 1x de kans krijgen om een woning te bezichtigen. Sterker nog, wanneer een kijker meer dan 30 minuten de tijd krijgt voor een bezichtiging, is dat echt uitzonderlijk tegenwoordig.
Wanneer we een nieuwe broek of jurk gaan kopen, een laptop of TV aanschaffen of een vakantie willen gaan boeken, gaan we ons uitgebreid oriënteren bij de winkels of op de daarvoor bestemde markt. Ook laten wij ons het liefst zo goed mogelijk informeren en lezen we alle beschikbare reviews en nemen de onderzoeken van de consumentenbond nog eens goed door, voordat we een definitieve beslissing nemen en het product of dienst gaan aanschaffen of afnemen.
Waarom wordt dat niet bij de aankoop van een woning gedaan? Waarom is het blijkbaar toch zo moeilijk om bij een van de grootste uitgaven in iemands leven, een tweede keer een woning te kunnen bezichtigen?
Waarom is het zo belangrijk om een woning 2 maal te bezichtigen?
Kopers moeten vaak na de eerste bezichtiging direct of kort na de bezichtiging een bieding doen. Is dat verstandig om te doen? Nee, zult u zeggen. Je moet goed nadenken over zo’n grote aankoop en zeker nog een tweede keer kijken.
Maar het wordt door kopers voor gewoon aangenomen dat een makelaar zegt dat daar geen ruimte voor is en dat de kijker blij mag zijn dat deze überhaupt een bieding mag doen. En door de kijkers wordt dan vaak gedacht “Het zal wel gebruikelijk zijn”.
Het is vanzelfsprekend altijd belangrijk om een goed beeld te vormen van de woning die gekocht gaat worden. Want de eerste keer bekijk je de woning altijd een beetje met een roze bril op. Alles ziet er mooi en fantastisch uit, het beeld dat de foto’s van te voren hadden geschetst wordt bevestigd! Maar hoe ziet een woning er de tweede keer uit? Tja, dan blijkt toch dat ene wandje iets minder goed in de verf te zitten, zit dat tegeltje toch los en zal er toch wat meer aandacht aan de kozijnen gegeven moeten worden. Zaken die de eerste bezichtiging niet direct opvallen.
Met een tweede bezichtiging kan ook eventueel de “boze oom die verstand van zaken heeft” meegaan of een andere deskundige zoals een aankoopmakelaar, om de woning nog eens te bekijken. De ervaring leert dat zo’n tweede bezichtiging vaak een ander beeld geeft van de woning. Een meer realistisch beeld.
Waarom is zo’n 2e bezichtiging vaak niet mogelijk?
Het is dus belangrijk om een tweede bezichtiging te doen, maar waarom kan het vaak niet? Tja, makelaars hebben het blijkbaar te druk om potentiële kopers hiervoor de gelegenheid te bieden. Of zijn de makelaars gewoon niet geïnteresseerd om een tweede bezichtiging te doen? De woning wordt toch wel verkocht zullen ze zeggen. Waarom zou ik hier meer aandacht en energie in stoppen dan strikt noodzakelijk? De koper zal toch wel bij de eerste 5 of 10 kijkers zitten. Klinkt een beetje arrogant nietwaar? Het kostenargument wordt ook vaak naar voren gebracht: “Dan komen we niet uit met de bij aanvang van de opdracht afgegeven courtage en kosten”.
Veel makelaars zijn gewoon lui. Ik denk dat dat gewoon de conclusie moet zijn. Waarom willen zij anders binnen hooguit 2, 3 of 4 dagen het voorstel op tafel hebben liggen? Makelaars zijn ook vaak niet begaan met de situatie waar kopers in zitten en dat zouden ze wel moeten. Immers, wanneer je de koper zo goed mogelijk van dienst bent, hoe beter het ook voor de verkoper zal zijn.
Maar een koper is toch wettelijk beschermd?
Klopt, een koper heeft een soort consumentenbescherming. Na ondertekening van een koopovereenkomst en de terhandstelling hiervan gaat de “3 dagen bedenktijd” in. Dan mag je als consument zonder opgave van reden de koop zonder boete ongedaan maken. Ik heb dat altijd al een vreemde regeling gevonden. Waar komen die drie dagen vandaan? In het normale handelsverkeer waar consumenten bij betrokken zijn is deze bedenktijd 14 dagen. Voor wederom, die grootste uitgave in iemands leven, dus maar drie dragen. Een theepot mag je binnen 14 dagen ruilen, maar een woonhuis niet. Vreemd toch?
Bij de ruim 1.200 woningen die ik heb verkocht, is een ontbinding binnen de 3 dagen termijn maar 4 keer voorgekomen. Dat komt dus niet zo vaak voor.
Hoe kan je een consument beter beschermen?
Dan komt toch de overheid of regelgeving om de hoek kijken. Stel, je zou een consument 14 dagen de gelegenheid geven om te ontbinden zonder opgave van reden. Dan stel je de cooling down periode gelijk aan de bedenktijd voor normale goederen.
Ook kan je bijvoorbeeld via branchepartijen als VBO, NVM, Vastgoedpro, Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis vastleggen dat een consument het recht heeft om na acceptatie van de bieding de woning nog een tweede keer (eventueel ook met een adviseur) te bekijken voordat de koopovereenkomst wordt getekend. Daar bovenop blijft ook de 3 dagen bedenktijd (en het liefst dus die 14 dagen bedenktijd) van kracht. Kijk, dan stel je tenminste het consumentenbelang voorop!
Een simpele en in mijn ogen doeltreffende maatregel.
Wat zal de toekomst brengen?
Ik heb het de vorige keer ook al gezegd, hoe langer ik in de makelaardij werkzaam ben (20 jaar, meer dan 1.200 verkochte woningen) hoe meer ik naar de linkerkant van het politieke spectrum opschuif. Ik zie namelijk zoveel ongelijkheden, onrechtvaardigheden en problemen voor mensen in de economie en de woningmarkt in het bijzonder.
Het ongeïnteresseerd omgaan met kijkers en kopers door makelaars is daar ook één van. Totdat een makelaar voor zichzelf een woning wil kopen...
Het is door de branchepartijen VBO, NVM, Vastgoedpro, Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis ook gelukt om consumenten het recht te bezorgen om een woning bouwkundig te laten keuren en dit, zonder dat je daarom hoeft te vragen, als ontbindende voorwaarde te laten opnemen in een koopovereenkomst.
Dan moet dat toch ook kunnen met het recht om een tweede keer te mogen kijken? Dan kan ook direct die belangrijke aankoopmakelaar worden meegenomen! Voor de kosten van zo’n aankoopmakelaar hoeft u het meestal niet te laten.
Wilt u weten wie wij zijn en waar we voor staan, check hier onze 10 zekerheden.
Benieuwd naar mijn andere blogs?
Heeft de wereldwijde corona crisis gevolgen voor de lokale woningmarkt?
Mag er tegen elkaar op worden geboden?
Je zal tegenwoordig maar een starter op de woningmarkt zijn!
Meer weten?
Maak een afspraak. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over onze mogelijkheden. 0228-351835, 072-5720066 of kom langs in ons kantoor in Bovenkarspel of Heerhugowaard